Dea och jag

D3C81A86-1B46-42B5-98CA-28F00B256E16

När vi fick vårt första barn satt jag i fåtöljen i Rödeby i Blekinge och ammade henne samtidigt som jag läste Vinterbarn av Dea Trier Mörch. 

Filmen hade vi redan sett.

I vår är hon aktuell igen. Konstmuseet Louisiana i danska Humlebaek visar hennes konst under våren. En fin samling som går rakt in i hjärtat.

Och så roligt att hon får en välförtjänt egen utställning. Hennes politiska konst var inte uppskattad av alla då på 60- och 70-talen när hon stod på barrikaderna.

24F7236E-94DE-4677-8F15-3E9639BBECB6

Jag gillade henne skarpt. Sättet som hon beskrev det mest privata och samtidigt satte in det i ett samhällsengagemang. Feminist så klart. Och tydligt vänster. Politisk i allt hon skrev och gjorde.

Sin konstutbildning fick hon i öst på 60-talet. 

Tuff och tydlig. Plakatkonstnär i positiv mening. Hennes svartvita bilder av gravida kvinnor och närbilder från förlossningar gick rakt in hos en nybliven mamma.

FCD40270-0F2C-4AA6-8696-E846B4679BAE

Jag träffade henne första gången 1992 när jag jobbade på SR. Intervjuade henne apropå boken Landskab i to etager. Men bäst minns jag när jag träffade henne och hennes dotter Sara och gjorde ett kulturradioprogram i P1 om deras gemensamma bok Hvide løgne.

4983F305-5E9C-49A6-AC81-F826F91FD162

Det programmet måste jag leta upp efter att ha inspirerats av utställningen på Louisiana konstmuseum om Dea och hennes konst.

Och läsa om böckerna. Håller de än? Jag tror faktiskt det.

B692C9B3-B6A4-4503-88F4-C3E750771E75

Dea Trier Mörch dog redan 2001, knappt 60 år gammal och när man ser hennes bilder idag känns de både väldigt mycket 70-tal och samtidigt väldigt aktuella.

Musiken däremot, Röde Mor, tror jag hoppar över. Men deras logga är fortfarande så fräck:

90617DC0-74DB-40C9-9FCF-F2036EF8EB0A

Kommentarer