Aktuellt datum och tid: 22 maj 2013, 10:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Lite om sådd (2)
InläggPostat: 18 jan 2009, 23:14 

Tack för svaret, gissade nog att inte skall sånt blötläggas då jag adrig råkat ut för något sådant råd tidigare då det gällt så pyttesmå frön.

InläggPostat: 11 feb 2009, 16:54 
Användarvisningsbild

Tack för lärorika intressanta såråd.Jag har en hink med akvariegrus stående och det använder jag att täcker sådderna med,jag blandar det i såjord till fröer som står längre i sina krukor.Vermikulit och perlit har jag gått ifrån pga algbildning.Små lecakulor funkar också bra.Får jag tag i grovt grus använder jag helst det.

InläggPostat: 09 mar 2009, 19:45 

Bra tips! Jag brukar lyckas för det mesta, med mina frösådder, men har jätteproblem med Cyklamen. Har några fina plantor i trädgården och det blir massor med frön. Hur ska jag få dom att gro? Någon som har erfarenhet? Tyvärr får jag inte några spontansådder heller. Tacksam för hjälp.
Åsa

InläggPostat: 09 mar 2009, 20:02 
Användarvisningsbild

Jag har aldrig sått cyclamen själv men jag litar obetingat på Ian Young på SRGC:s forum. Han hävdar att Cyclamen skall sås mycket djupt. Om man sår i 8x8 cm krukor placeras fröerna under mitten av krukan och sedan fylls upp med jord. Sådd sker på hösten och placering utomhus. Kan vara värt att pröva.

InläggPostat: 09 mar 2009, 23:29 

Intressant, ska definitivt pröva i höst. Tack för tipset.
Åsa

InläggPostat: 10 mar 2009, 12:25 

Har 2 påsar av Cycamen hederifolim mixed 24 frön hur gör jag med dem sår dem NU eller ???

InläggPostat: 10 mar 2009, 16:48 
Användarvisningsbild

Som jag skrev har jag aldrig sått Cyclamen av något slag, så jag har ingen egen erfarenhet att falla tillbaka på. Ian Young sår, om jag förstått det hela rätt på sensommaren, liksom exempelvis med Fritillaria. Du får pröva själv när och hur du sår. Har man mycket frö kan man försöka flera metoder.

InläggPostat: 25 jan 2010, 17:07 
Användarvisningsbild

Nu är det aktuellt med frösådd för många så jag lyfter upp den här tråden, ifall någon skulle ha glömt att den finns.

InläggPostat: 25 jan 2010, 20:25 
Användarvisningsbild

Efter ca 10 år på ett forum och varierande tid på andra så har även gammgubben i Överböle lyckats få lite ordning på frönas ordning. Utan stöd någon stans har jag med bl a Kenneths kloka råd kommit fram till väldigt förenklade slutsatser.
Följande konklussion har jag gjort. Om en växt är perenn och vars frön under normala förutsättningar släpper, sprätter eller skits ut av en fågel (här behövs det syra) och hör hemma i min region så sår jag under snön med i stort sett Kenneths "blandningar". Dvs en växt som hör hemma här bör ju under normala omständigheter så sig själv enligt överlevnadsprincipen. Dvs lägga av ett frö och ha säkrat efterlevnaden? Växter som inte tål kyla förkultiverar jag inne konsekvent. Jag har noterat några märkligheter. Dianthus, Delphinum och Annemoner gror fortare vid sådd inomhus men är svåra att hålla "tjocka och feta" tills utplantering i barnkammaren. Om jag däremot sår dem under snön så gror de nästan lika bra men ger kraftigare plantor. Är det bara något som jag tycker? Är det relevant och korrekt resonerat?

Det här är en viktig diskussion.

InläggPostat: 25 jan 2010, 21:27 
Användarvisningsbild

Det är en korrekt iakttagelse. Orsaken är att ju mer ljus groddplantan får inledningsviss desto kompaktare blir rothalsen, d v s övergången mellan plantans ovanjordiska och underjordiska delar. Rothalsens kvalitet är avgörande för hela plantans framtid. Man kan knappast kompensera brist på ljus strax efter grodd med mera ljus senare. När växterna får gro naturligt utomhus får växten det ljus den behöver direkt och man får betydligt bättre resultat än under konstbelysning. Det är min bestämda uppfattning

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]