Aktuellt datum och tid: 22 maj 2013, 00:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lite om sådd (2)
InläggPostat: 18 jan 2009, 10:50 
Användarvisningsbild

Så här sår jag fleråriga växter, örtartade och vedartade. Jag delar in fröna i fyra kategorier efter deras krav. 1. Vanliga frön, som gror när temperaturen blir tillräcklig på våren. 2. Frön som behöver en eller flera perioder med kyla. 3. Små frön, som inte får täckas eller täckas mycket tunt. 4. Samma men som kräver sur miljö.

För större frön använder jag krukor, som är 9x9 cm och 12 cm djupa. För mindre fröer använder jag små plastkärl, som är 13x9 cm och 6 cm djupa. Substratet för kategorierna 1-3 är vanlig köpt såjord, som blandas upp med grovt grus. Tre delar jord och en del grus. Gruset är till för att undvika att jorden packar sig för mycket. Jag har funnit att Hasselfors såjord i 50-literssäck fungerar bra. För kategori 4 (ljungväxter) används ren finriven torvmull blandad med grovt grus. Även här i proportionerna 3 till 1.

Kategori 1 sås i månadsskiftet mars-april och placeras i en kallbänk i skuggigt läge. I bänken är krukorna skyddade från djur även om möss kan ställa till bekymmer. Kategori 2 sås normalt i månadsskiftet januari-februari och placeras även de i bänk. I vissa fall, då jag räknar med att längre köldperiod är gynnsam, sår jag redan på senhösten. Om de inte gror första våren får de stå kvar i krukan i bänken extra skuggade med odlingsduk fram till nästa vinter. De får förstås passas med vatten. Kategori 3 sås ytligt med bara tunn täckning med fin sand och kärlet täcks med plastfolie. I övrigt som ovan men extra viktigt att skydda mot direkt sol. Såtider enligt ovan beroende på om köldperiod behövs eller ej. Kategori 4 sås i mars-april helt utan täckning av fröerna men med plastfolie över. Placeras i källarfönster där solen inte kommer åt och temperaturen inledningsvis är ca 10 grader. Ökar sedan gradvis upp emot 15 grader, då grodd brukar ske.

Frösådder kategori 1 och 2 täcks med ett lager stenflis. Från 0,5 till 2 cm tjockt beroende på fröets storlek. Flislagret skyddar mot mosspåväxt och gör att man kan vattna utan att jorden flyter omkring. Har man problem med möss, som gräver i krukorna får man ta till särskilda skyddsåtgärder. Jag har på senare år haft stora sådana problem och har då valt att placera krukorna tillsammans på helt plant underlag och täcka helt tätt med glasskivor. Jag har ett antal gamla växthusfönster, som får en ny användning. Det finns säkert andra material som kan användas men jag har funnit det praktiskt med att använda glas. Det släpper igenom ljus och eftersom jag inte har kontinuerlig passning av mina sådder måste jag se till att nya groddplantor inte blir stående utan ljus en vecka eller mer. Då mår de inte bra.

Det här är alltså mina fyra grundmetoder för sådd. Det finns enstaka fröer som kräver någon form av specialbehandling men det är undantag.

Inläggsrubrik: Re: Lite om sådd (2)
InläggPostat: 18 jan 2009, 16:08 

Aktuellt, kunnigt och genomarbetat som vanligt. Vi får bara hoppas att ingen skriver över Din sammanfattning.

InläggPostat: 18 jan 2009, 16:41 

Då jag har gott om minsta storleken av lecakulor bör det väl gå att byta ut "gruset" mot lecakulor ?

InläggPostat: 18 jan 2009, 17:05 
Användarvisningsbild

Var och en gör efter sina erfarenheter och förutsättningar. Grovt grus fungerar bra för mig. Lecakulor har jag ingen erfarenhet av. Man får pröva sig fram till vad som passar.

InläggPostat: 18 jan 2009, 18:08 

Vad anser du då om vermikulit?Det brukar jag själv använda och tycker att det är lättare att skola om plantorna om såjorden är uppblandad med lite vermikulit.Är grus bättre speciellt när man sår växter som gror långsamt ?Jag föreställer mej att det blir bättre dränering med grus eller ...
Måste passa på och fråga nu när en expert är på tråden.
Undrande,frågvis Greta

InläggPostat: 18 jan 2009, 18:20 

Vi blandar ofta in små lekakulor i såjorden. Jorden blir lufigare och rötterna får bättre syretillförsel. Det blir också lättare att känna hur fuktig krukan är när man lyfter på den. Perlit och liknande är vi försiktiga med på grund av den rikliga algbildningen som lätt sker när såkrukorna skall stå något år.

InläggPostat: 18 jan 2009, 18:53 
Användarvisningsbild

Expert är man kanske på det man själv prövat och som fungerat bra. Vermiculit i jorden har jag aldrig prövat. Jag tror att det är ett substrat som håller fukten. Att blanda in grus och eventuellt även grövre material som flis är enligt min erfarenhet bra i första hand för att man får en bättre struktur, som håller sig länge. Sådder som kan behöva stå 2-3 år sjunker totalt ihop, om man har enbart såjord. Då det gäller sådant som gror snabbt kan det kanske kvitta. Då går det nog bra med enbart såjord. Hasselfors såjord innehåller i sig en inblandning av perlit och det har jag inget emot. Att använda perlit som täckning på sådden är däremot värdelöst. Det har jag prövat för länge sedan och den flyter omkring då man vattnar. Dessutom, som sagt, blir det mycket algtillväxt då sådden står länge

InläggPostat: 18 jan 2009, 20:51 

Tack för såråden jag behöver dem i repris varje år. Är gammal och fumlig och varje år beslutet att inga små frön här tack och ni kan ju gissa hur det går. Sådde igår stora vedartade kineser från Tai Bai Shan och Xian som en av forumisterna på Klorofylli tagit hem och satt i cirkulation i ett fröbrev och det gick bra och idag har jag stretat med mycket små frön av risväxter och de som såddes torra gick ändå rätt bra men en sort skulle blötläggas och hur få så små fuktiga utbredda ens någorlunda jämnt i krukan. Tvivlar på att sårådet var rätt, hur kan så små frön vara så sega att de behöver blötläggas har aldrig varit om sånt tidigare och är det verkligen så att det behövs så hur bär man sig då åt? Tacksam för svar.

InläggPostat: 18 jan 2009, 21:22 

Alpiner i Halmstad skrev:
. Vi får bara hoppas att ingen skriver över Din sammanfattning.

Vad menas med det? /evab

InläggPostat: 18 jan 2009, 22:10 
Användarvisningsbild

Blötläggning av små frön? Jag minns något liknande för en oherrans massa år sedan. Jag fick rådet att blötlägga några små frön - kan möjligen ha varit Primula av något slag. Det blev förstörda frön och misslyckande. Över huvud taget blötlägger jag nog aldrig frön utom möjligen när jag sår luktärtor. En annan sak är att man kan behöva tvätta en del egensamlade frön noga.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]