Aktuellt datum och tid: 22 maj 2013, 19:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rododendron - för kärvare klimat
InläggPostat: 28 nov 2009, 10:37 
Användarvisningsbild

Det finns en hel del inom Rhododendronsläktet, som är möjligt att odla även i de norra delarna av vårt land. Jag får förlita mig till litteraturen då det gäller uppgifterna om härdigheten. Själv har jag ingen egen erfarenhet av odling i zon 5 och uppåt. Jag hoppas därför att ni som har det fyller på med egna erfarenheter och kanske kompletterar med fina Rhododendron, som är odlingsvärda i kärvare klimat. Jag presenterar här några arter/sorter som kan klara sig i zon 5 och uppåt – både bladfällande och vintergröna. Jag kanske ibland är lite optimistisk, så rekommendationerna är nog ibland för de äventyrslystna. De härdiga arter, som tidigare presenterats tas inte med igen.

1. Rhododendron ’PJM’. En hybrid mellan carolinianum och dauricum, som blommar tidigt och är mycket härdig. Lilarosa blommor. Bladen kan få en purpuraktig färg på hösten och en del blad faller men det är naturligt. Trivs bra i sol men bör skuggas på våren för att hålla tillbaka blomningen. Blir ca 1,5 m. Kan rekommenderas till zon 5 och goda lägen i zon 6.
2. Rhododendron ’Roseum Elegans’. Anses vara den allra härdigaste i catawbiensegruppen. Ljust lilarosa blomfärg. Kraftigväxande och rikblommig. Blir mer än 2 m hög. Bör klara sig till zon 6.
3.Rhododendron ’Lavendula’. En mycket trevlig lågväxande buske från Russatum-gruppen med blåvioletta blommor. Små blad, som på våren har en blågrön färgton och faktiskt doftar lite av lavendel. Blir knappt en meter hög. Jag är lite osäker på härdigheten eftersom uppgifterna går isär men den bör kunna prövas i goda lägen i zon 5, gärna i en samplantering med andra låga Rhododendron. Blir ca en meter hög.
Bilaga:
lavendula.jpg
lavendula.jpg [ 56 KiB | Visad 4994 gånger ]

4. Rhododendron ‘Everestianum’. Ännu en gammal härdig sort inom catawbiensegruppen. Rosalila blommor. Blir mer än 2 m hög. Zon 5, eventuellt 6.
5 Rhododendron ’Catawbiense Grandiflorum’. Man kommer väl inte undan den här gamla klassikern. Pålitlig, härdig och rikblommande. Betraktas väl gärna som lite tråkig eftersom den är så väldigt vanlig hos oss i södra Sverige. För zon 5 duger den alldeles utmärkt. Den blir hög och tät med blad ända ned till marken.
6. Rhododendron brachycarpum var tigerstedtii. Något av det härdigaste man kan tänka sig inom rododendronsläktet. Den här varianten är den mest härdiga av brachycarpum. Får ljust rosa till vita blommor och blir hög – minst två meter. Bergsäker i zon 6.
7. Rhododendron canadense. En lövfällande låg buske från Kanada, som trivs i ett fuktigare läge. Innebär dock inte att den trivs med stående vatten, som kan bli fallet om man har lerjord. Blomfärg violett. Blommar på bar kvist. En dryg halvmeter på höjden. Zon 5.
8. Rhododendron ferrugineum. Den berömda alprosen med sina röda blommor kan mycket väl odlas i vårt land. Den är lövfällande och härdig. Bör kunna odlas i goda lägen i zon 5.

Inläggsrubrik: Re: Rododendron - för kärvare klimat
InläggPostat: 28 nov 2009, 22:32 
Användarvisningsbild

Många av azaleorna är bra härdiga. T ex de i Lights -serien, som många går upp i zon 5-6. Själv vill jag framhålla R carolinianumhybriden 'Manitou' , relativt små blad och små blommor. Ska tåla ner till -35 men jag har ju bara z 3 så vet ju inte hur de går i högre zoner. Kenneth, jag blev lite förvånad när du skrev att R ferrugineum är lövfällande, det har jag inte tänkt på, den var i allafall mycket grön och vacker idag när jag var på landet.

De finska hybriderna bygger ju i princip på R brachycarpum Tigerstedtiigruppen, som är en mycket härdig rhododedron, så där finns ju massor av bra hybrider. Leach har jobbat för att ta fram sorter som är bra härdiga, en del av dem klarar zon 4-5. T ex 'Crete', ' Pink Parasol' som båda är korsningar med yakushimanum och den bra härdiga R smirnowii. Bilden ä på en öppenpollinerad R smirnowii.
Bilaga:
Rh Manitou.jpg
Rh Manitou.jpg [ 123.6 KiB | Visad 5009 gånger ]

Bilagor:
Rh smirnowii x .jpg
Rh smirnowii x .jpg [ 68.83 KiB | Visad 5003 gånger ]

InläggPostat: 28 nov 2009, 23:32 
Användarvisningsbild

Du har som vanligt rätt Lotta. R ferrugineum är inte lövfällande utan vintergrön även om den kan fälla en del löv på våren. Jag har använt en gammal text här utan att kolla upp. arför jag skrev så en gång i tiden vet jag inte. Kanske inte ett bra förslag i alla fall. Den tillhör inte de mera lättodlade även om härdigheten är god.

InläggPostat: 29 nov 2009, 14:40 

Tack,Kenneth .Vi har nu i höst gjort iordning en rabatt för rhododendron så den här presentationen var värdefull för mej.Den kom som på beställning!

InläggPostat: 30 nov 2009, 14:11 

Jag tackar också för serien som återuppväckt mitt intresse för rododendron. Tappade en del av lusten för dem efter att ha förlorat 11 st genom åren och har bara 18 plantor kvar. Nu ska jag ta nya tag, planera och förbereda planteringen lite bättre.

InläggPostat: 06 jul 2010, 00:07 

Den R luteum jag köpte på Botan GBG för ett antal år sedan blommade i år mer än någonsin har vuxit och etablerat sig väldigt bra.OCH DOFTEN.. rek!

InläggPostat: 06 jul 2010, 13:09 
Användarvisningsbild

Dessutom har den överlevt den här vintern som varit extrem på många sätt!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]