Det finns en hel del inom Rhododendronsläktet, som är möjligt att odla även i de norra delarna av vårt land. Jag får förlita mig till litteraturen då det gäller uppgifterna om härdigheten. Själv har jag ingen egen erfarenhet av odling i zon 5 och uppåt. Jag hoppas därför att ni som har det fyller på med egna erfarenheter och kanske kompletterar med fina Rhododendron, som är odlingsvärda i kärvare klimat. Jag presenterar här några arter/sorter som kan klara sig i zon 5 och uppåt – både bladfällande och vintergröna. Jag kanske ibland är lite optimistisk, så rekommendationerna är nog ibland för de äventyrslystna. De härdiga arter, som tidigare presenterats tas inte med igen.
1.
Rhododendron ’PJM’. En hybrid mellan carolinianum och dauricum, som blommar tidigt och är mycket härdig. Lilarosa blommor. Bladen kan få en purpuraktig färg på hösten och en del blad faller men det är naturligt. Trivs bra i sol men bör skuggas på våren för att hålla tillbaka blomningen. Blir ca 1,5 m. Kan rekommenderas till zon 5 och goda lägen i zon 6.
2.
Rhododendron ’Roseum Elegans’. Anses vara den allra härdigaste i catawbiensegruppen. Ljust lilarosa blomfärg. Kraftigväxande och rikblommig. Blir mer än 2 m hög. Bör klara sig till zon 6.
3.
Rhododendron ’Lavendula’. En mycket trevlig lågväxande buske från Russatum-gruppen med blåvioletta blommor. Små blad, som på våren har en blågrön färgton och faktiskt doftar lite av lavendel. Blir knappt en meter hög. Jag är lite osäker på härdigheten eftersom uppgifterna går isär men den bör kunna prövas i goda lägen i zon 5, gärna i en samplantering med andra låga Rhododendron. Blir ca en meter hög.
Bilaga:
lavendula.jpg [ 56 KiB | Visad 4994 gånger ]
4.
Rhododendron ‘Everestianum’. Ännu en gammal härdig sort inom catawbiensegruppen. Rosalila blommor. Blir mer än 2 m hög. Zon 5, eventuellt 6.
5
Rhododendron ’Catawbiense Grandiflorum’. Man kommer väl inte undan den här gamla klassikern. Pålitlig, härdig och rikblommande. Betraktas väl gärna som lite tråkig eftersom den är så väldigt vanlig hos oss i södra Sverige. För zon 5 duger den alldeles utmärkt. Den blir hög och tät med blad ända ned till marken.
6.
Rhododendron brachycarpum var
tigerstedtii. Något av det härdigaste man kan tänka sig inom rododendronsläktet. Den här varianten är den mest härdiga av brachycarpum. Får ljust rosa till vita blommor och blir hög – minst två meter. Bergsäker i zon 6.
7.
Rhododendron canadense. En lövfällande låg buske från Kanada, som trivs i ett fuktigare läge. Innebär dock inte att den trivs med stående vatten, som kan bli fallet om man har lerjord. Blomfärg violett. Blommar på bar kvist. En dryg halvmeter på höjden. Zon 5.
8.
Rhododendron ferrugineum. Den berömda alprosen med sina röda blommor kan mycket väl odlas i vårt land. Den är lövfällande och härdig. Bör kunna odlas i goda lägen i zon 5.