Exempel på träd och buskar som planterats i mitt woodland. Dessa blir från 2 upp till ca 5 meter höga. De flesta är tyvärr bara härdiga i goda lägen (zon 1 eller 2) och några kan vara inemot omöjliga att få tag i. Här får man naturligtvis anpassa växtval efter läge. Det finns många motsvarande träd och buskar för högre odlingszoner också.
Cornus controversa (pagodkornell), Cornus florida (blomsterkornell), Cotoneaster salicifolius 'Flocossus' (videoxbär), Enkianthus campanulatus 'Red Bells' (klockbuske), Halesia monticola 'Vesistita' (snödroppsträd), Hydrangea aspera ssp sargentiana (sammetshortensia), Hydrangea involucrata (svepehortensia), Hydrangea quercifolia (flikhortensia), Hydrangea robusta (himalajahortensia), Magnolia sieboldii (buskmagnolia), Magnolia wilsonii (wilsonmagnolia), Nothofagus antarctica (sydbok), Pterostyrax hispida (epåletträd), Sorbus cashmeriana (kashmirrönn), Sorbus prattii (praktpärlrönn), Stewartia serrata (grå skenkamelia).
Dessa träd och buskar är valda med tanke på att de dels skall ge lagom skugga, dels trivas i jorden där. Möjligen har jag varit för ambitiös och planterat för tätt. Mycket tyder på det. Jag har redan fått flytta något som inte passat in eller kommit alltför mycket i kläm. Det finns utöver det nämnda några vintergröna buskar i en utkant av woodlandet där det är lite ljusare. Där finns bl a några låga rhododendron och ett par exemplar av Pieris japonica (japansk buskrosling). Utöver dessa nämnda har jag ett antal Clematis som får klänga i buskarna.
Perenner, lök- och knölväxter, som passar i miljön finns det många. Det finns olika sorter av Trillium (treblad), det finns många liljor och knölbildande Corydalis (nunneört). Det finns olika Anemonella, Dicentra, Disporum, Erythronium, Jeffersonia, Polygonatum, Smilacina, Uvularia m m. I torvblocken växer Shortia (fransklocka). Jag fyller på efter hand med detaljbilder och lite närmare presentation av några perenner och lökar. Det finns väldigt mycket som trivs väl i den här miljön. Det nämnda är bara ett urval. Har du möjlighet och plats finns det inget tacksammare man kan göra i en trädgård. Många av de nämnda växterna är bland det finaste man kan ha. Dessutom sköter det sig i mycket stor utsträckning själv, när väl etableringen är klar.
Jag bilägger här några fler översiktsbilder som visar utvecklingen fram till 2009. När det nu växt upp och blivit tätare är det svårt att fånga det på bild lika bra. Det blir mest som att se ett skogsbryn.
Bilaga:
woodland juni 07.jpg [ 156.21 KiB | Visad 10682 gånger ]
Bilaga:
woodland aug 09.jpg [ 114.5 KiB | Visad 10651 gånger ]