Aktuellt datum och tid: 26 maj 2013, 04:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Köldhärdighet och köldskydd
InläggPostat: 01 apr 2010, 11:53 

Som den färsking jag är på detta forum kan jag bara hålla med om att min erfarenhet också pekar på att kalla vintrar även har varit snörika. Nu så här med facit i hand efter denna ödesvinter kan jag bara konstatera att jag ALDRIG har upplevt fler skador i min trädgård som efter denna vinter.... :( .
Jag bor i Uppsala( vilket INTE ens är i närheten av norrland....(uppsnappat på annan tråd..). Denna vinter har här bjudit på drygt 60 cm snö, då det enligt mitt minne har varit ganska ovanligt med vintrar med mer än 30. Mälardalen är ju inte känt för snörika vintrar. Vanligast som mest 20 och barmarksvintrar är inte heller ovanliga.
Mina Fargesia Bambu är bruna, vilket de förvisso borde överleva, men oavsett vinter tidigare så har de stått gröna genom hela vintern och som värst endast drabbats av minimal "tjältorka"( eller vad orsaken nu enligt denna tråd är).Ett par fem år gamla thujor(som förvisso är känsliga för just det) har för första gången också blivit bruna.Lite fläkskador på min måbärshäck planterad förra våren, ingen katastrof kanske men ändå. Sammantaget kan jag nog konstatera att mina städsegröna växter inte älskar mycket snö. Lagom är bäst...

InläggPostat: 06 apr 2010, 20:30 
Användarvisningsbild

Många i Mellansverige får nog uppleva en del köldskador på träd och buskar i vinter. Vad jag förstått har temperaturen sjunkit en bra bit under -20 och då brukar direkta köldskador uppträda, särskilt på vintergrönt. Vanlig bergbambu får exempelvis stora problem vid sådär 25 minusgrader. De brukar ändå kunna bryta med nya skott från basen. Här i våra trakter har vi sluppit riktigt låga temperaturer. I Göteborgs botaniska har lägsta temperatur varit -17 men enligt vad jag hört har vissa ömtåliga Rhododendron och även någon ädelgran troligen dött. I min trädgård har det varit ännu mildare med lägsta notering på -14. Inga svårare skador såvitt jag kan se hittills.

InläggPostat: 07 apr 2010, 21:43 

Hittade nyligen detta forum och har redan blivit en "Kenneth-fan". Tack för den lärorika texten om köldhärdighet och köldskydd!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]