Aktuellt datum och tid: 08 sep 2010, 16:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Att skapa ett "woodland"
InläggPostat: 02 feb 2010, 09:22 
Användarvisningsbild

Jag fortsätter med tre nordamerikanska skogsväxter i det lite blygsammare formatet. De har alla en naturlig utbredning, som gör att man kan förutsätta att de klarar kalla vintrar bra.
1. Prosartes hookeri, felilja (tidigare Disporum). Är ingen riktig lilja men är närbesläktad. Mycket tilltalande blommor i det lite mindre formatet. Studeras helst på nära håll.
Bilaga:
prosartes hookeri.jpg
prosartes hookeri.jpg [ 69.23 KiB | Visad 16 gånger ]

2. Maianthemum stellatum, stjärnrams (tidigare Smilacina). Förs numera till samma släkte som vårt svenska ekorrbär. Närbesläkad med liljekonvaljen och växer ungefär som den. Ännu en som bör studeras på nära håll, även om den är betydligt större än ekorrbäret.
Bilaga:
maianthemum stellatum.jpg
maianthemum stellatum.jpg [ 101.31 KiB | Visad 14 gånger ]

3. Uvularia sessilifolia, blek guldrams. En släkting till den mera kända vanliga guldramsen, U grandiflora. Mindre och elegantare. Breder ut sig med rhizomartade utlöpare och kan täcka ett rätt stort område så småningom.
Bilaga:
uvularia sessilifolia 09.jpg
uvularia sessilifolia 09.jpg [ 93.87 KiB | Visad 15 gånger ]

InläggPostat: 02 feb 2010, 10:23 
Användarvisningsbild

Minsann - har Disporum bytt namn? Det är en jättetrevlig växt iaf och den verkar oerhört tålig. Jag har funderat om den går att dela på ett skonsamt sätt men har inte vågat testa, Har du provat Kenneth?

InläggPostat: 02 feb 2010, 11:07 
Användarvisningsbild

Nej, Disporum har inte bytt namn. Det är några arter som tidigare fördes till det släktet, som numera i stället förs till ett annat släkte kallat Prosartes. Disporum flavens, som är en av de vanligaste i våra trädgårdar heter fortfarande samma. Den har jag delat och det går alldeles utmärkt. Det har gjort att jag kunnat dela med mig ganska många småplantor bl a på botaniskaträffar. Tyvärr lite dåligt känd så jag har fått anstränga mig för att "bli av med" dem.

InläggPostat: 02 feb 2010, 13:16 
Användarvisningsbild

Ok - jag förstår. Jag tror att den jag har är hookeri men är inte säker. Jag har köpt på TA-försöljning för flera år sedan och då var den helt onamnad. Jag lyckades själv så långt som till Disporum men sedan tog det stopp. Jag försökte sedan få den identifierad på AoT. Johan P gjorde ett tappert försök men det var svårt eftersom det finns flera som är ganska snarlika. Jag ska försöka mig på en delning i år, den är som sagt en vacker gracil växt som jag gärna vill ha på fler ställen.

InläggPostat: 03 feb 2010, 08:55 
Användarvisningsbild

Så blir det i dag de tre sista bilderna från mitt woodland. Det är tre perenner som inte har annat gemensamt än att de trivs i mullrik, fuktighetshållande jord i halvskugga.
1. Corydalis elata x flexuosa. Detta är en hybrid mellan två icke-knölbildande nunneörter. Det finns i handeln en sort som går under namnet Corydalis 'Craigton Blue', som lär ha samma föräldrar. Eftersom den sätter frö och alltså därför ofta förökas med frö förekommer en viss variation i utseendet. Jag undviker därför det sortnamnet och skriver hellre ut hybridnamnet. Vill ni köpa den så går den som sagt under namnet 'Craigton Blue' Den sprider sig med utlöpare och mår bra av regelbunden delning. Kan också odlas i en vanlig rabatt som inte torkar ut för mycket.
Bilaga:
Corydalis elata x flexuosa 1.JPG
Corydalis elata x flexuosa 1.JPG [ 268.97 KiB | Visad 15 gånger ]

2. Soldanella montana, skogsalpklocka. En liten pärla som verkligen levt upp efter det att den hamnade i woodlandet. Innan stod den och stampade i alldeles för torr jord.
Bilaga:
soldanella montana.jpg
soldanella montana.jpg [ 132.92 KiB | Visad 26 gånger ]

3. Tiarella 'Inkblot', spetsmössa. Det finns många sorter av spetsmössa, som ofta har dekorativa blad. Blomningen är verkligen något speciellt. Det svenska namnet säger väl det mesta. Man kommer att tänka på gammaldags knypplad spets.
Bilaga:
tiarella inkblot 2.jpg
tiarella inkblot 2.jpg [ 130.98 KiB | Visad 17 gånger ]

InläggPostat: 03 feb 2010, 09:39 
Användarvisningsbild

Vackra allihopa! Otrolig blåfärg på nunneörten, och en soldanella skulle inte vara så dumt att ha heller.

InläggPostat: 04 feb 2010, 12:47 
Användarvisningsbild

Härliga perenner du visar! Jag tror det var skogsalpklocka som jag fick tips av dej till kanten på torvblocket, den är verkligen jättesöt.

Stjärnramsen har jag också lagt på ska köpa listan, liten och fin. Hur håller sig bladen efter att den blommat över? Får de också gula höstfärger som getrams?

InläggPostat: 04 feb 2010, 14:11 
Användarvisningsbild

Man får inte låta sig vilseledas alltför mycket av de svenska namnen. De luras ofta en del. Det finns många "ramsar" på svenska och de är inte särskilt lika varandra och inte alltid så nära släkt. Därför föredrar jag de vetenskapliga namnen. De ger bättre information om släktskapet.

Maianthemum stellata är inte särskilt lik Polygonatum odoratum (getrams). Bl a sitter blommorna helt olika. Hos Maianthemum sitter blommorna i en gles klase i toppen av skottet precis som hos vårt vilda ekorrbär. Den förblir grön rätt länge men jag har inte närmare tänkt på höstfärgen. Den får bär som liknar ekorrbärets, fast större och mera vinröda.

InläggPostat: 29 apr 2010, 11:37 
Användarvisningsbild

En liten fråga om Uvularia grandiflora bara, när kan man dela den? den är ju min stora favorit och nu skulle jag vilja få ut den på fler platser i mitt woodland.

InläggPostat: 08 maj 2010, 15:11 
Användarvisningsbild

Jag har varit ouppmärksam och inte noterat din fråga. När jag delat eller flyttat U grandiflora har det skett på våren, ungefär vid den här tiden.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme