Aktuellt datum och tid: 20 maj 2013, 21:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: St paulia-skötsel?
InläggPostat: 18 jan 2009, 13:22 

Jag fick några st paulia-plantor i somras och har till min stora förvåning lyckats få dem att överleva så här långt. Tidigare försök har inte lyckats. De står i ett svalt norrfönster och verkar må bra där.
Nu behöver jag litet hjälp inför omplantering.
Vad använder ni för slags jord till dem? Duger det med vanlig krukväxtjord eller bör jag blanda i något annat?
Mina plantor har tappat flera blad nerifrån och börjar se litet 'uppstammade' ut.
Kan jag plantera om dem djupare så att det blir snyggare?

Inläggsrubrik: Re: St paulia-skötsel?
InläggPostat: 18 jan 2009, 16:57 
Användarvisningsbild

Saintpaulia är en våra mest svår- och felstavade växter. Jag vet aldrig, så nu slog jag upp det. Förr hette den på svenska usambaraviol men det har försvunnit som namn. Det är också en av de allra mest förädlade och finns i otaliga färger och blomformer.

Däremot är den inte så särskilt svårodlad, tycker i alla fall jag. Två saker att tänka på är att inte låta den stå för kallt och att inte övervattna den. Det är en växt som vilt hör hemma i tropiska områden där temperaturen nästan aldrig understiger 18 grader. När temperaturen sjunker under 15 grader upphör blomning och tillväxt. Vi har alltid brukat ha saintpaulior i norrfönstret på landet under sommaren och på hösten när huset står tomt och blir allt kallare kan man studera vad som händer. När temperaturen börjar krypa under 10 grader, startar en utdragen dödsprocess och vid 5 grader är den helt död.

Vi har alltså använt den som slit- och slängblomma. Det är tveksamt om det lönar sig att ha kvar plantorna för länge. De blir, som du konstaterar, inte så vackra när de blir äldre. Den är väldigt lätt att sticklingsföröka och jag föreslår att du framåt våren tar bladsticklingar och sätter i vanlig såjord så har du snart nya plantor, som kommer att blomma fint till sommaren. Att plantera om den gamla tycker inte jag är någon idé. Förvaring svalt under vintern är inte fel men tänk på att inte ha alltför kallt och att vattna väldigt försiktigt.

En lite speciell egenskap hos de högförädlade sorterna är, att de med tiden har en tendens att gå tillbaka till ursprungsformen och man står där med en enkel blå till slut.

InläggPostat: 19 jan 2009, 12:38 

Mina St paulier står varmt, jag planterar om dom på våren och då stoppar jag ner dom så långt det går, vattnar med ganska hett vatten på faten och dom blommar. Stora fina blir dom också. När man sätter blad kan det ta upp till ett halvår innan det blir nya plantor. Har jag erfarit.

InläggPostat: 30 mar 2009, 17:01 
Användarvisningsbild

Titta, nu har jag hittat hit "på riktigt" ockå :)

Börjar direkt med att slå hål på alla uppfattningar att det inte är någon vits att plantera om och bevara äldre plantor! Du kan med gott resultat sätta ner dem djupare i samma kruka (ej större kruka om det är vuxna plantor), men kan behöva beskära rotsystemet om nacken är lång (är den 2 cm, skär av de nedersta 2 cm av rotklumpen osv). Är nacken väldigt lång kan du skära av den 2-3 cm under nedersta bladkransen, och rota om hela kronan som en ny "stickling". Tag bort ev knoppar först, och gärna nedersta bladkransen om den är skamfilad.

Jag använder alltid samma jord till sticklingar som till vuxna plantor - de senaste åren har det varit vanlig planteringsjord som är färdigblandad med småleca (för dräneringens skull). Jag blandar i vermiculite för att öka på fuktighetshållningen, jorden ska lätt gå att krama till en boll som håller ihop men om man petar på den så ska den falla isär (ett tips jag fick från en som arbetar i Uppsala Botans tropiska växthus och mina plantor tycks trivas).

Om du väljer att sätta nya blad så bör du vara medveten om att nästa generation kan se lite annorlunda ut i blomman t.ex., beroende på hur instabil moderplantan är. Mycket av det man hittar ute i handeln är lite instabilt - det ser man i synnerhet från blomning till blomning. De hybrider som tagits fram och registrerats av olika föreningar har däremot som krav att de ska gå att föröka i tre generationer utan avvikelse i utseende (vare sig i blomma, bladverk eller växtsätt). Instabila sorter som har blått i blomman kan mycket riktigt gå tillbaka till helblå, men det är inget som gäller generellt för samtliga hybrider. Blommor som är randiga går generellt sett inte att föröka med bladsticklingar, av genetiska skäl, så där har du definitivt allt att vinna på att rädda en äldre planta.

Ska du sätta nya blad så passa på nu. Och även om du väljer att halshugga dina långhalsade plantor och rota om dem så kan det vara kul att sätta några blad parallellt. De omrotade kronorna kommer med största sannolikhet att blomma före sticklingarna hinner växa upp, så länge du inte har använt för stor kruka och vattnat för ihärdigt.

Lycka till! :)

InläggPostat: 30 mar 2009, 21:13 

Jag hittade info på St pauliasällskapets forum efter en stunds surfande och har nu planterat om mina tre plantor. Jag karvade bort litegrann av jord och rötter underifrån och det ser snyggt ut nu när bladrosetterna hamnade djupare. Den största har god tillväxt på nya, friska blad och de två mindre har också börjat röra på sig.
Några knoppar kan inte skönjas ännu men de kommer väl så småningom. Jag har blandat ut jorden med små lecakulor och perlite. Det kändes som om det blev en bra blandning enl. vad du skriver, Isabell.
Jag hoppas att mina St paulior ska trivas bra för de är ett minne efter min Mamma som gick bort ifjol.

InläggPostat: 02 apr 2009, 17:04 
Användarvisningsbild

Vad roligt att de verkar ha kommit igång efter omplanteringen, i synnerhet som det är speciella plantor för dig. Du behöver inte ha både småleca och perlite i jorden, de har samma egenskaper (dränerande) - men å andra sidan löper du mindre risk för övervattning! Är du registrerad på saintpauliasällskapets forum också, eller tittade du bara in och letade efter information? Den här typen av odlingsinstruktion bör ju finnas tillgänglig någonstans på själva hemsidan, jag sätter upp det på "att göra"-listan!

Mvh,
Isabell

InläggPostat: 02 apr 2009, 19:26 

Jag tittade bara in på saintpauliasällskapets sida för jag kom på att där, om någonstans borde det finnas info om skötsel. Mitt intresse för dessa växter är inte så stort och jag har inte tid med fler forum. Är med i 4-5 st och det är mer än nog.

InläggPostat: 02 apr 2009, 19:31 
Användarvisningsbild

Då vet jag - jag fortsätter att hålla koll här, ifall du har fler frågor!

InläggPostat: 10 maj 2009, 21:58 

Tänkte att jag skulle berätta hur det gick med mina St paulia-plantor.
Den största började blomma idag och är frodig och fin. De övriga har knopp på gång. De ser ut att trivas bra och det är jag glad för.

InläggPostat: 10 maj 2009, 22:17 
Användarvisningsbild

Vad roligt att det gått så bra Ingrid! Så nu kan du njuta av blomprakten och sen plantera om dem i februari-mars, ta bort lite av jorden och om det är några bruna rötter, sen kan du sätta om dem i samma innnerkrukor (samma storlek i alla fall).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]