Titta, nu har jag hittat hit "på riktigt" ockå

Börjar direkt med att slå hål på alla uppfattningar att det inte är någon vits att plantera om och bevara äldre plantor! Du kan med gott resultat sätta ner dem djupare i samma kruka (ej större kruka om det är vuxna plantor), men kan behöva beskära rotsystemet om nacken är lång (är den 2 cm, skär av de nedersta 2 cm av rotklumpen osv). Är nacken väldigt lång kan du skära av den 2-3 cm under nedersta bladkransen, och rota om hela kronan som en ny "stickling". Tag bort ev knoppar först, och gärna nedersta bladkransen om den är skamfilad.
Jag använder alltid samma jord till sticklingar som till vuxna plantor - de senaste åren har det varit vanlig planteringsjord som är färdigblandad med småleca (för dräneringens skull). Jag blandar i vermiculite för att öka på fuktighetshållningen, jorden ska lätt gå att krama till en boll som håller ihop men om man petar på den så ska den falla isär (ett tips jag fick från en som arbetar i Uppsala Botans tropiska växthus och mina plantor tycks trivas).
Om du väljer att sätta nya blad så bör du vara medveten om att nästa generation kan se lite annorlunda ut i blomman t.ex., beroende på hur instabil moderplantan är. Mycket av det man hittar ute i handeln är lite instabilt - det ser man i synnerhet från blomning till blomning. De hybrider som tagits fram och registrerats av olika föreningar har däremot som krav att de ska gå att föröka i tre generationer utan avvikelse i utseende (vare sig i blomma, bladverk eller växtsätt). Instabila sorter som har blått i blomman kan mycket riktigt gå tillbaka till helblå, men det är inget som gäller generellt för samtliga hybrider. Blommor som är randiga går generellt sett inte att föröka med bladsticklingar, av genetiska skäl, så där har du definitivt allt att vinna på att rädda en äldre planta.
Ska du sätta nya blad så passa på nu. Och även om du väljer att halshugga dina långhalsade plantor och rota om dem så kan det vara kul att sätta några blad parallellt. De omrotade kronorna kommer med största sannolikhet att blomma före sticklingarna hinner växa upp, så länge du inte har använt för stor kruka och vattnat för ihärdigt.
Lycka till!