Aktuellt datum och tid: 08 sep 2010, 16:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Snö till april?
InläggPostat: 09 mar 2010, 18:06 
Användarvisningsbild

Om inte vädertypen ändras radikalt lär vi ha mycket snö kvar hela den här månaden ut. Det hjälper föga att solen värmer upp luften till 5-6 plusgrader på eftermiddagen när det sedan kryper ned till 3-4 minusgrader nattetid eller mer. Jag var på landet i dag och hade hoppas att södersidan skulle börja visa lite bara fläckar. Tji fick jag. Ingen påtaglig förändring trots värmande sol. Några stenar hade töat fram och stack av mot det vita men annars ligger det fortfarande ett par dm djup snö. Det behövs nu helt annat väder med milda nätter och riktig varmluft, gärna med lite regn. Tecken på det syns inte under den närmaste tiodagarsperioden.

Inläggsrubrik: Re: Snö till april?
InläggPostat: 09 mar 2010, 19:15 
Användarvisningsbild

Det känns inte så speciellt hoppfull nu. På de ställen där jag kört med snöslunga, jag gjorde lite gångar kors och tvärs genom trädgården, ser det riktigt trevligt ut. Gräsmattan är framme och även delar av rabatterna. Men resten verkar trögt. Händer inte mycket under dagen. Jag hoppas nästan på ett rejält regn som skulle ta död på de hemska snöhögarna men då är väl risken att vi drunknar istället.

InläggPostat: 09 mar 2010, 19:28 
Användarvisningsbild

Såg i långtidsprognosen att det snarare väntas mer minusgrader och snö framöver. Känns klart deprimerande.

InläggPostat: 10 mar 2010, 14:59 
Användarvisningsbild

Jag håller med er,det går väldigt trögt med snösmältningen.Hela min trädgård är täckt av ett tjockt snötäcke.Som Kenneth säger behövs det mild luft utan nattliga minusgrader och gärna lite regn.Idag är det molnigt här och bara 0,6°,råkallt.Som det ser ut får nog Kenneth rätt med sin prognos om snö till april.Inget att ser fram emot men inget att göra åt tyvärr.

InläggPostat: 11 mar 2010, 13:25 
Användarvisningsbild

Förhållningssättet till saker och ting är tämligen olika beroende på var i landet man bor.
Nu, med tre dygns blidväder så är vi oroliga för snötillgången inför påsken. Och är det barmark sista helgen i mars så ligger vi pyrt till för vedhuggningen. Visserligen går det att köra ved med fyrhjulingen också men det är så mycket smidigare med en snowmobile. Men till veckan spår de lärde på SMHI lite kallare väder. Och påsken skall i möjligaste mån ägnas åt stärkande aktiviteter som att sitta på skotern och inandas förbrända rester av oljeblandad bensin.

InläggPostat: 11 mar 2010, 14:39 
Användarvisningsbild

Lite mera hoppfullt i dag. Första gången på länge som nattemperaturen var strax över noll och idag har det varit tre plusgrader. Det märktes väldigt tydligt då jag var ute på en eftermiddagspromenad. De isiga trottoarerna i villaområdena här i närheten hade i dag luckrats upp rejält och hoppet återvänder om att det skall bli barmark inom inte alltför lång framtid. Hellre en temperatur dygnet runt på någon enstaka plusgrad än 6 grader varmt en stund på eftermiddagen och lika många minusgrader på natten. Det senare tär inte märkbart på snötäcket.

InläggPostat: 11 mar 2010, 16:37 
Användarvisningsbild

-2 inatt och +7 på dagen här. Fast på de ställen som redan öppnats upp för värmen, som våran skrapade grusväg, märks det rätt bra en sådan här dag också. Men det går väl lkångsamt enligt min smak :-)

InläggPostat: 11 mar 2010, 18:22 
Användarvisningsbild

Fast nu kommer det väl mer snö i natt. Jag kan få upp till 1 dm nysnö. Hoppas det stannar vid nån cm. Det märks att snövallarna sjunker ihop lite men jag tycker det tar för låååång tid.

InläggPostat: 11 mar 2010, 18:31 
Användarvisningsbild

Den snö som kommer när dagsmejan börjar uppträda påskyndar snösmältningen. Den nya snön smälter lättare och rinner ner i gammelsnön och löser upp den. Processen går fortare. Ni som har mindre tomter kan forsera smältproceduren med att skotta isär snövallar och snöhögar. Ju större yta som exponeras för värmen desto snabbare smältning.

InläggPostat: 11 mar 2010, 19:01 
Användarvisningsbild

Ja, jag skall skotta gångar med maskinen imorgon. Om jag kan få fram mina grusgångar går det nog fortare att smälta det som är bredvid dem också. Jag får panik över hur sent jag kommer igång med arbetet i år. Jag som brukar så förste april????

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme